Een bijzondere maand voor Hospice Parunashia

16 oktober 2022

Hospice Parunashia beleeft een bijzondere oktobermaand. Het bestuur wil dit graag met de gemeenschap van Sint-Michielsgestel en omstreken delen.

Op de foto zie je dichter Gé van Berkel, Willemien Mommersteeg (voorzitter Stichting Vrienden van Parunashia) en Ton Huisman (voorzitter Stichting Hospice Parunashia). Drie jaar geleden maakte Gé een speciaal gedicht over het Hospice ter gelegenheid van de opening, nu krijgt het in gekalligrafeerde vorm een mooie plek in de woonkamer.

In september 2016 bracht huisarts Van Eunen Anny van Zandbeek en Willemien Mommersteeg met elkaar in contact. Hij wist hoe graag deze twee dames een Hospice wilden in ons mooie dorp. Zij dachten in een grote behoefte te kunnen voorzien met een kleinschalig bijna-thuis-huis. Dat was een goede zet van de huisarts en de twee dames gingen meteen aan de slag.

Voortvarend werden er plannen gemaakt, deskundige mensen gevonden als bestuur en dankzij een weldoener kwam er eind 2018 zelfs een prachtig pand ter beschikking. Het bestuur vond ook een fijne manier om de grote verbouwing te bekostigen en in augustus 2019 konden we als organisatie onze eerste gast ontvangen. Ons prachtig vrijwilligersteam was ondertussen goed opgeleid en stond klaar om hun uiterste best te doen voor onze gasten.

Vanaf dag 1 waren de sfeer én de zorg goed en zo hartelijk. Door al het enthousiasme bleek er ook nog een tuin- en kookploeg te kunnen ontstaan. Een technisch klusteam verzet ook enorm veel werk. Laten we vooral onze vaste sponsors niet vergeten, de meesten van hen sponsoren het Hospice al meer dan drie jaar… hoe bijzonder is dat.

De huisartsen die ons altijd ondersteunen, de enorm toegewijde verpleegkundigen van Vivent, altijd zijn ze voor onze bewoners in de weer.

En wat is er nu zo bijzonder aan deze maand oktober hoor ik u denken…

In deze maand mochten wij onze honderdste bewoner ontvangen, in diepe dankbaarheid. Want dit is enkel en alleen mogelijk door ons fantastisch vrijwilligersteam met zoveel kwaliteiten en trouwe inzet, ons medisch team en onze gulle sponsors in welke vorm dan ook. Vergeten we vooral ook de Club van 100 niet, zij maken ook zoveel mogelijk in onze vrijwilligersorganisatie via de Stichting Vrienden van Parunashia. Dank aan werkelijk iedereen in onze gemeenschap die dit kleine liefdevolle Hospice in ons dorp zo’n warm hart toedraagt en ondersteunt. Dankzij u allen konden wij voor inmiddels honderd bewoners en hun families een warm en veilig thuis zijn in de laatste periode van hun leven.

V.l.n.r. Gé van Berkel, Willemien Mommersteeg en Ton Huisman