Zorgverlening

Parunashia is een zogeheten bijna-thuis-huis. Kleinschalig, gemoedelijk. Wij bieden individuele zorg op maat. Het houdt in dat ons hospice geen artsen en verpleegkundigen in dienst heeft. Vrijwilligers, die wij zelf scholen, bieden een groot deel van de zorgondersteuning. Uiteraard is hulp van familieleden welkom.

Thuiszorg en huisarts

Voor de verpleegkundige taken komt Vivent Thuiszorg dagelijks over de vloer. Haar medewerkers nemen ook de nachtzorg op zich. Verder blijven uw eigen huisarts en/of fysiotherapeut bij uw medische zorg betrokken. Als uw eigen huisarts verhinderd is, pakken lokale huisartsen die aan Parunashia verbonden zijn het stokje over. In alle gevallen behoudt u zelf de regie over uw afscheid en de gewenste mate van zorg.

Eten en drinken

Vrijwilligers verzorgen het ontbijt, de lunch en de warme maaltijden. Speciale wensen proberen we zo veel mogelijk te honoreren. Uiteraard houden we rekening met medische beperkingen, diëten of allergieën. De warme maaltijden zijn gezamenlijk, voor wie dat wil en kan. Familie mag aanschuiven, na aanmelding. Verder beschikt elke gastenkamer over een koelkast, waterkoker en koffiezetapparaat.

Netwerk

Wij hebben een wijdvertakt en fijnmazig netwerk in de regio. Zo zijn er uitstekende contacten met de huisartsen en apothekers, Vivent Thuiszorg, collega-hospices en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Ook 's nachts kunnen we extra hulp inroepen.

Kwaliteitsborging

Hospice Parunashia is aangesloten bij Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg Nederland (VPTZ). We steunen op hun kwaliteitssysteem. Ook werken we nauw samen met andere hospices en wisselen we ervaringen uit. Ons beleid is erop gericht om de kwaliteit van dienstverlening, voorzieningen en faciliteiten vast te houden en waar mogelijk te verbeteren. Om het denken over en werken aan kwaliteit meer structuur en samenhang te geven werken de leden van VPTZ samen aan de ontwikkeling van een kwaliteitskompas.

Klachtenprocedure

Onze vrijwilligers en coördinatoren zijn grondig getraind door deskundigen en hebben duidelijke instructies gekregen over de activiteiten en handelingen die zij als vrijwilliger in Hospice Parunashia kunnen en mogen uitvoeren. Ondanks alle goede zorgen, de training en het toezicht door de coördinatoren, kan het zijn dat niet alles naar wens verloopt. In eerste instantie kunt u uw situatie bespreken met de dienstdoende coördinator. Als u na het gesprek met de coördinator nog niet tevreden bent over de verleende diensten, is het mogelijk een klacht in te dienen bij Hospice Parunashia.

Uw eventuele klacht kunt u indienen via secretaris@hospiceparunashia.nl. Na ontvangst van uw klacht, neemt het bestuur contact met u op. Alle klachten worden vertrouwelijk behandeld. Het bestuur bespreekt tenminste eenmaal per jaar anoniem de ingediende klacht/klachten met de coördinatoren.

Mocht u niet tevreden zijn met de klachtafhandeling door het bestuur van Hospice Parunashia, dan kunt u de klacht indienen bij de klachten- en geschillencommissie van de VPTZ. Dit is een onafhankelijke landelijke klachten- en geschillencommissie. Op de site van de VPTZ vindt u zo nodig hier meer informatie over.

Quotes

Van Zorgverlening

“Het is bijna een privilege om hier te mogen werken. Je kunt volledig inspelen op de behoeftes van de gast, de familie en vrienden. Die ruimte is er.”

Susanne Haerkens, wijkverpleegkundige Vivent en coördinator Parunashia

“Ik zie de manier waarop Parunashia werkt als blauwdruk voor veel toekomstige zorg in Nederland. Kleinschalig, met een grote rol voor vrijwilligers.”

Eric van Rijswijk, huisarts in Den Dungen

“De kwaliteit van een hospice gaat verder dan een heerlijk ontbijtje. Je biedt medische zorg en comfort. Een van de vragen: kun je iemand zonder pijn of benauwdheid naar het einde begeleiden? Hogere wiskunde is het niet. Eerder een kwestie van aandacht en weten wat je doet.”

Silvio van Eunen, huisarts in Sint-Michielsgestel

“In de nacht komt alles tot rust. Het is een andere sfeer, gedempter. De deuren van de kamers zet ik open, zodat ik de mensen kan horen. Het schuiven van een glas, iemand die hoest. Er ontgaat je weinig. Soms ligt een gast wakker. Tijdens m’n rondje heb je het regelmatig over wat er in hun gedachten speelt.”

Anette Cooijmans, verpleegkundige Vivent die nachtdiensten draait