Opbrengst Oliebollenloop aangeboden aan hospice Parunashia

14 maart 2019

Op zaterdag 9 maart werd in de Theerestraat te Sint-Michielsgestel een cheque van 9000 euro overhandigd voor de binnenkort te openen hospice Parunashia. Vughtenaar en loper Wim Akkermans bood de opbrengst van de Oliebollenveldloop van jongstleden 31 december aan. Daarnaast kreeg de organisatie een grote ingelijste poster met de tekst ‘Leven doe je op je eigen manier, ook als het einde nadert’.

De aanbieding van de cheque en de poster vormde de afsluiting van een bijeenkomst in besloten kring van alle initiatiefnemers bij de Oliebollenloop en de nieuw op te starten hospice in Gestel. Bestuursleden voorzitter Ton Huisman, penningmeester Laurens van Heugten, Odette van Waes en Jet den Otter waren verrukt over de ruime opbrengst van de sponsorloop en waren blij met de vele blijken van waardering voor hun nieuwe initiatief. “Voor iedereen die zich de laatste tijd heeft ingezet voor het opvanghuis is dan ook een nieuw werkwoord toegevoegd aan de Nederlandse taal: hospicen“, vertelde Willemien Mommersteeg, die de bijeenkomst leidde. “Het betreft hier dan ook een schitterend doel: een bijzonder, liefdevol huis waarvoor de deelnemers in Vught gelopen hebben en dat binnenkort hier tegenover de hoofdingang van Kentalis gerealiseerd wordt in een prachtig pand dat onderdak kan bieden aan vier personen. Die kunnen hier terecht met hun naasten en zij krijgen hier alle faciliteiten en aandacht.” Verder sprak zij over de overweldigende reacties van de laatste maanden: “Ongelooflijk wat het allemaal teweeg heeft gebracht en wat zijn we trots op alle blijken van medeleven en alle spontane reacties.”

De Oliebollenloop op de laatste dag van het kalenderjaar is een jaarlijks initiatief van Reinier van Arkel, Buurtpreventie Vught, Samen Sterk in de Wijk, MOVE Vught en loopschool Wim Akkermans. Ook dit jaar renden en wandelden weer enkele honderden lopers en wandelaars de verschillende afstanden, deze editie ten faveure van de nog te realiseren Hospice Parunashia in Sint-Michielsgestel voor terminaal zieken.

Zestigkilometerloop
Het op 30 juni te openen bijna-thuis-huis krijgt dit jaar andermaal de aandacht van Loopschool Akkermans. De Vughtse afstandloper is van plan om met behulp van Reinier van Arkel op 30 juni vanaf 09.00 uur een langeafstandloop te gaan volbrengen tussen vijf hospices in de regio met Parunashia als start- en aankomstpunt. Vanaf Sint-Michielsgestel gaat de loop langs Rosmalen, Schijndel, Sint-Oedenrode en Boxtel om na zestig kilometer weer te finishen bij Parunashia in Gestel. Geïnteresseerde lopers kunnen vanaf nu op de website van Loopschool Akkermans inschrijven voor de tocht. Akkermans: “Er zijn talloze varianten mogelijk. Ook delen van de tocht lopen is mogelijk, alléén of in groepsverband lopen is mogelijk, maar steeds geldt wel dat de lopers een bepaalde etappe tussen één of meerdere tussenstations moet voltooien.” Akkermans zal zelf de hele route het tempo bepalen. “We zijn van plan om bij iedere hospice een korte stop in te gelasten om aandacht te vragen voor de vestiging van het verblijfhuis en om er een attentie af te geven. Voor deelnemers geldt dat zij gaan lopen om een bepaald bedrag op te halen voor de Gestelse hospice, die op die datum geopend zal worden. Daarvoor dienen sponsors en sympathisanten gezocht te worden. Deelname kost tien euro en dat bedrag gaat in zijn geheel naar Parunashia. Het zijn nog plannen in de dop, maar het loopfestijn gaat gegarandeerd door. Als organisatie richten wij vanaf nu alle aandacht op de details zoals veiligheid, goede routes en medische begeleiding”, zegt een enthousiaste Akkermans, die naar eigen zeggen denkt bezig te zijn met het meest aansprekende goede doel in jaren.